شتاب دهنده چیست و چه کمکی به کسب و کارها می کند؟

باید پذیرفت که دنیای امروز دنیای ایده‌ها است. بسیاری از کسب‌وکارهای موفق حال حاضر، محصول ایده‌پردازی افرادی بلندپرواز و جاه طلب بوده‌اند. اگر به دنیای فناوری و اطلاعات علاقه‌مند باشید حتما شنیده‌اید که داستان گوگل از یک گاراژ شروع شد اما حمایت شتاب دهنده‌ سبب شد این شرکت با سرعت بالا و خیره‌کننده‌ای به‌ سمت جایگاه امروزی خود حرکت نماید. شتاب دهنده (accelerator) با جذب سرمایه برای ایده‌پردازان خلاق، فرصت‌های بی نظیری را برای هر دو طرف (کارآفرین و سرمایه‌گذار) فراهم می‌آورد.

می‌توان گفت شتاب دهنده یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعریف شده برای استارت آپ‌ها می‌باشد که نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت آن ها دارد. این روزها اهمیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها دیگر بر کسی پوشیده نیست. می‌توانیم افراد بسیاری را اطراف خود مشاهده کنیم که با داشتن یک ایده جذاب، یک تیم حرفه‌ای و البته اراده‌ای قوی یک کسب و کار جدید را شروع کرده و علاوه بر ایجاد اشتغال و کمک به چرخه اقتصاد و تولید، درآمدهای قابل توجهی هم برای خودشان کسب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم راجع به شتاب دهنده استارت آپ، موضوعات مهمی را با شما در میان بگذاریم بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شتاب دهنده چیست؟

بگذارید این قسمت را اینگونه آغاز کنیم که اگر هنوز وارد دنیای استارتاپ‌ها نشده‌اید، یکی از دلایلش می‌تواند این باشد که نمی‌دانید شتاب‌ دهنده چیست و اگر هم به‌تازگی به دنیای استارتاپ‌ها ورود پیدا کرده‌اید، هنوز با این اصطلاح برخورد نداشته‌اید. در واقع می‌توانیم بگوییم شتاب‌ دهنده چیزی است که به حرکت سریع‌تر کسب و کار یا بهتر بگوییم استارت آپ مد نظر ما کمک خواهد کرد. 

بسیاری از افراد تازه‌کار هستند و ذهنشان سرشار از ایده‌های بدیع است اما سرمایه یا رزومه‌ی قوی ندارند تا بتوانند این ایده‌ها را عملی کنند. در این زمان شرکت‌های شتاب‌دهنده، سرمایه و حتی افرادی برای کار در اختیارشان می‌گذارند و به آن‌ها این فرصت را می‌‌دهند تا در زمان معلوم،‌ ایده‌ی خود را به مرحله‌ی عمل برسانند. در این راه شتاب‌ دهنده ها یا مراکز حمایت از استارتاپ‌ها کمک‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند اما بخش جالب کار آن‌ها این است که افراد با تجربه در حال نظارت بر کار استارتاپ ها هستند و هر تجربه‌ای داشته باشند، دریغ نخواهند کرد اما در عوض طبق قرارداد بخشی از سود استارتاپ‌ها، سهم شرکت شتاب‌دهنده می‌باشد.

استراتژی نجات کسب‌وکار از بحران

پس از توضیحات بالا دریافتیم که شتاب دهنده استارت آپ ها، شرکت‌هایی هستند که مکان، افراد باتجربه و سرمایه در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار می‌دهند تا با این‌کار به آن‌ها برای پیشرفت کمک کرده و به ازای آن سود دریافت می‌کنند. درنتیجه شتاب‌ دهنده با سرمایه‌گذار بسیار متفاوت است چون حمایت آن‌ها تنها شامل حمایت‌مالی نمی‌شود و از نظر فکری نیز حامی خوبی هستند. البته تمرکز این شرکت‌ها برروی تیم است نه یک بنیان‌گذار فردی!

معرفی انواع شتاب دهنده استارت آپ

 

انواع شتاب دهنده ها

شتاب دهنده ها با توجه به شرایطی که دارند می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند. دراین بخش از مقاله و پس از این‌که با مفهوم شتاب دهنده آشنا شدید حالا وقت آن رسیده تا ضمن آشنا شدن با انواع شتاب دهنده، توضیحات مفیدی راجع به هر کدام از آنها ارائه دهیم:

شتاب‌ دهنده‌ عمومی

در این نوع شتاب‌ دهنده‌ موضوع خاصی مدنظر نیست و به‌صورت جامع به‌دنبال کسب‌وکار نوپایی می‌گردند که شرایطش با شرایطی که آن‌ها می‌خواهند یکی باشد تا آن را جذب کنند. فایده‌ای که شتاب‌ دهنده‌ های عمومی دارند این است که تعداد استارتاپ بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

شتاب‌ دهنده‌ تخصصی

این نوع شتاب‌ دهنده نسبت به انواع دیگر به میزان بیشتری توانسته توجه مردم را به خود جلب کند؛ زیرا درصد موفقیت استارتاپ‌ها در آن بالا است و بیشتر در بستر اینترنت خدمت‌رسانی می‌کند. بنابراین فعالیت شتاب‌ دهنده‌ی تخصصی می‌تواند بین‌المللی باشد. به همین دلیل شتاب دهنده تخصصی توانسته مشکل دوری استارتاپ از شرکت شتاب‌ دهنده را حل کند. این شتاب‌ دهنده‌ها در‌واقع به‌دنبال یک موضوع خاص هستند و برایشان اهمیت دارد استارتاپی که جذب شرکتشان می‌شود حتما دارای ایده‌ای در آن زمینه‌ی به‌خصوص باشد.

مزیت شتاب‌ دهنده‌های تخصصی نسبت به شتاب‌ دهنده‌های‌ عمومی این است که قطعا تمرکز برروی یک ایده‌ی خاص، خروجی بهتری با خود به‌همراه خواهد‌ داشت‌ چرا که ‌پراکندگی و چند موضوعی بودن این تمرکز را نابود کرده و کیفیت را پایین می‌آورد.

شتاب‌ دهنده‌ مجازی

همان‌طور که از عنوان آن پیداست در شتاب‌ دهنده‌های‌ مجازی خبری از حضور‌ واقعی افراد نیست‌ و فعالیتشان فقط به‌صورت‌ مجازی خواهد بود. البته به این نکته هم باید اشاره کنیم که این‌نوع از شتاب‌ دهنده مخالفان زیادی هم دارد. مخالفان آن معتقد هستند که این نوع از شتاب‌دهنده قطعا اثربخشی شتاب دهنده حضوری را ندارد اما درحد خودش در حال سودرسانی است. در برخی از موارد شتاب‌ دهنده‌ها انتخاب دیگری به‌جز ارائه‌ی خدمات به‌صورت مجازی ندارند. به عنوان مثال یکی از آن دلایل می‌تواند موقعیت‌ مکانی استارتاپ باشد. از جمله فواید شتاب‌ دهنده‌ی مجازی این است که می‌تواند در سطح بین‌المللی نیز فعالیت داشته‌ باشد.

شتاب‌ دهنده‌ سازمانی

این نوع شتاب‌ دهنده‌ها مستقل نیستند و دلیل نام‌گذاری آن‌ها وابستگی‌شان به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است‌. وظیفه‌ی آن‌ها کمک به پیشرفت‌ و رشد‌ استارتاپ‌هایی است که درواقع زیر مجموعه‌ی آن سازمان‌های بزرگ می‌باشند. معمولا این نوع‌ شتاب‌ دهنده‌ها یک هدف بزرگ را دنبال می‌کنند.

شتاب‌ دهنده‌ مستقل

در واقع آن‌ها بیشتر به‌دنبال استارتاپ‌هایی هستند که خیلی هم جدید نباشند ولی حرفی برای گفتن داشته‌ و تنها به‌دنبال پیشرفت در کار خود باشند نه شروع کار! معمولا از کارآفرینان باتجربه که سال‌ها در آن زمینه‌ی خاص فعالیت کرده‌اند به‌عنوان مربی در شتاب‌ دهنده‌های مستقل استفاده می‌شود.

شتاب‌ دهنده‌ دولتی

این نوع از شتاب‌ دهنده‌ها به دولت و نهادهای دولتی تکیه کرده و توجه زیادی به سوددهی ندارند. زیرا هدف اصلی آن‌ها کمک به کسانی است که دارای ایده‌‌های نو هستند و خواهان رشد فناوری و اقتصاد کشور می‌باشند. شتاب‌ دهنده‌های‌ دولتی‌تمرکز ویژه‌ای برروی آموزش محتوا به استارتاپ‌ها دارند.بنابراین اگر شما هم یک جوان با ایده‌های نو هستید و به‌تازگی‌ کار خود را شروع‌ کرده‌اید شتاب‌ دهنده‌های دولتی‌ می‌تواند کمک بسیار خوبی برای شما به‌حساب بیاید.

خدمات شرکت شتاب‌ دهنده کدام است؟

تا به اینجای مقاله با شتاب دهنده  آشنا شدیم و اکنون در این بخش می‌خواهیم به‌صورت مشخص و فهرست‌وار به خدماتی که توسط شرکت شتاب دهنده ارائه می‌شود را اشاره کنیم:

  • آماده‌سازی فضای کار مناسب با تجهیزات کافی و موردنیاز برای استارتاپ‌ها
  • آموزش‌ روش‌های تشکیل تیم
  • حامی بودن در زمینه‌های مختلف
  • داشتن آگاهی لازم جهت مشاوره دادن در موضوعات مختلف
  • معرفی سرمایه‌گذار به استارتاپ‌ها
  • مشاوره و راهنمایی درجهت ورود استارتاپ‌ها به بازار کار
  • آموزش افزایش درآمد
  • تأمین‌ مالی جهت آزمون‌ و خطای محصول
  • دادن آمادگی‌ لازم برای ریسک‌های احتمالی استارتاپ‌ها
  • قراردادن تجربه‌های خود دراختیار استارتاپ‌ها در زمینه‌ی مدیریت
  • به کارگرفتن منتور یا کارآفرینان‌ حرفه‌ای برای پیشرفت و رشد از طریق آموزش و راهنمایی